zondag 25 november 2012

Positief Denken met Positieve Affirmaties


De 19e eeuw is de eeuw van verandering. Het leven is in de 40.000 jaar - dat wij mensen als zodanig bestaan - nog nooit zo snel veranderd dan in deze eeuw. Neem nou de auto. De productie van de eerste auto's is begin 1900 pas goed op gang gekomen. En kijk nu eens; er bestaan tig merken, we rijden benzine, diesel, gas en dan is er ook nog de elektrische auto. 

Of de computerwereld: mijn vader had 30 jaar geleden op zijn kantoor computers staan van 25 kg zwaarte met beeldschermen zo groot als een flinke magnetron. Maar als je vandaag een computer koopt, is hij morgen ouderwets. Het leven gaat zo ontzettend snel, dat we het maar amper bij kunnen houden. Helaas wordt het wel van ons verwacht.

We vliegen in 24 uur om de wereld in plaats van er 80 dagen over te doen. Alles moet sneller, sneller, sneller.

Toch gaat er niks zo snel als onze gedachten!



Er gaat niks zo snel als onze gedachten. Denk maar eens aan je laatste vakantie; binnen een mum van een seconde zit je weer aan het strand, op de camping, in het hotel, of waar dan ook. Je gedachten veroorzaken emoties in je lichaam. Je begrijpt dat het daarom dan ook belangrijk is om onze gedachten positief te houden of te beginnen met positief denken.



Hoe kun je beginnen met positief denken?
 
Als je jezelf jarenlang hebt getraind in negatief te denken, dan denk je misschien dat er een wonder moet gebeuren wil je dit plotseling anders gaan doen. Maar zoals je jezelf geprogrammeerd hebt op negatief denken, kun je ook ervoor kiezen om jezelf te programmeren om positief te gaan denken.
Zie het als de grote piramides van Egypte: het lijken wonderen, maar het is gewoon het resultaat van hard werken: blok voor blok op elkaar leggen totdat er een onbreekbaar fundament ontstaat.



Bij positief denken hoef je geen complete piramide te bouwen. Het werkt als een katalysator. Als je één positieve gedachte hebt, volgt er al snel een tweede. Bij twee positieve gedachten achter elkaar, volgen er al snel vier nieuwe bij.


Je denkt zo vreselijk veel op een dag - wel 60.000 gedachten - 
dat het onmogelijk is om je bewust te zijn van elke gedachte.

Maar zoals hierboven ook al beschreven staat…gedachten zijn de oorzaak van je gevoelens. En ook de oorzaak van je emoties. Als je dus kijkt naar je gevoelens of je emoties op een bepaald moment, dan weet je ook in welke toestand je gedachten even daarvoor waren. Door bij een negatief gevoel één positieve gedachte te denken, ben jij in staat om het proces om te draaien en je gedachten positief te veranderen en daarmee ook een positief gevoel te creëren over jezelf.  En ook voor de personen om je heen.                           



Zo. Dat te weten voelt al een stuk beter!

Waar je op concentreert, wordt sterker. Als je veel sport, wordt je lichaam sterker. Zo werkt het ook met negatieve of positieve gedachten. Door veel te oefenen wordt het steeds makkelijker om positief te denken. Maar je moet wel oefenen.
Door één keer te sporten heb je niet meteen een gespierd lichaam!    

Op een gegeven moment bereiken je gedachten een punt dat ze automatisch positief worden, zonder dat je er veel moeite voor doet. Dit bereik je alleen door veel te oefenen en er mee bezig te zijn.
 
Dit oefenen in positieve gedachten en er bewust mee bezig zijn gaan we doen door middel van positieve  affirmaties.

Positieve affirmaties zijn kleine positieve zinnetjes die je een aantal keer op een dag tegen jezelf zegt. Hoe vaker je deze zinnetjes gaat zeggen, hoe meer je ego erin gaat geloven, hoe gelukkiger je wordt. Alle negatieve dingen die je over jezelf zegt en denkt, ben je toch ook gaan geloven als waarheid? Dan werkt het dus ook anders om.





Onderaan dit blog vind je een aantal positieve affirmatie. Schrijf zo’n affirmatie over op een briefje en leg het ergens waar je het een aantal keer per dag kunt zien en je de woorden kunt lezen. Of schrijf het met afwasbare stift op de spiegel en lees het telkens als je in de spiegel kijkt. Schrijf het in je agenda of als briefje in de portemonnee, zodat je het  elke dag wel een keer ziet.

Soms maken positieve affirmaties zo’n indruk op je dat je de woorden meteen uit je hoofd kent en dan herhaal je de zinnen vanzelf een aantal keren per dag. 
Dit heb ik zelf meegemaakt met de positieve affirmatie:

Je moest eens weten hoe positief iedereen over jou denkt!

Dat zinnetje heeft een enorme indruk op me gemaakt en ik merkte dat ik het meerdere keren per dag in mezelf zei en dat het me echt een fijn gevoel gaf. Ik ben meer gaan lezen over positief denken en heb een boel positieve affirmaties verzameld over het uiterlijk en het gewicht.

Hoe meer jouw ego te horen krijgt dat jij goed bent zoals je bent, dat je mooi bent, dat je een geweldig intelligent lichaam hebt, dat je prachtig haar hebt, een mooie huid hebt, dat je veel van jezelf houd, enz. ;  hoe meer je ego openstaat voor verandering.

Verandering van eetgewoonten bijvoorbeeld.


 

Positieve affirmaties:
Ik ben gezond, fit en vitaal.
Mijn lichaam is het waard gezond gevoed te worden.
Ik neem iedere dag beweging en hou dat vol.
Ik ben gek op groente en fruit.
Ik ben mooi.
Ik voel me goed.
Ik laat alle gifstoffen nu los.
Ik ontspan me.
Ik sta mezelf toe gelukkig te zijn.
Ik ben gelukkig met wie, wat en waar ik ben
Ik kies er nu voor om gezond te zijn.
Ik luister naar wat mijn lichaam mij verteld.
Ik kan iedere verandering aan.
Diep van binnen weet ik wat ik te doen en te laten heb om mijn doel te bereiken.


Er worden regelmatig workshops georganiseerd waar je je eigen affirmatie kaarten kunt maken met honderden positieve affirmaties die ik heb verzameld. Kijk hiervoor in de agenda.

Misschien gaan wij elkaar gauw ontmoeten.


Geen opmerkingen: