donderdag 3 juli 2014

10.000 stappen? Zo lukt het wél!

Het advies is om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. En daarnaast nog 3 x in de week 20 minuten flink bewegen waarbij je gaat zweten en je hart sneller gaat kloppen. Als je een volwassen persoon bent, tenminste. Onder de 18 wordt 60 minuten beweging per dag aanbevolen.


Maar wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met beweging? Het antwoord is simpel: alles waarbij je niet zit, ligt of hangt. Een aantal voorbeelden van beweging die telt bij de dagelijkse 30 of 60 minuten:
* Fietsen. Dus ook met de fiets naar school, naar je werk, naar de sportschool, boodschappen doen, de kinderen uit school halen, etc. Al duurt het maar 10 minuten.
* Lopen. Dus ook traplopen in plaats van de lift nemen. Lopend naar de bakker, supermarkt, wandelen in het bos, wandelen met je hond, een halte eerder uit de bus stappen, noem maar op.
* Huishouden. Het huishouden doen kan onmogelijk zonder beweging. Denk maar aan stofzuigen, ramen wassen, vloer dweilen, bedden verschonen, etc.

Zie je dat je best wat beweegt op een dag? En je hoeft die 30 minuten niet achter elkaar te bewegen; een paar keer per dag 10 minuten is al heel goed.



Laten we nu het lopen eens onder de loep nemen. Er zijn stappentellers te koop in allerlei soorten en maten en in allerlei prijsklassen die bij houden hoeveel stappen je zet op een dag. Ik heb zelf zo'n apparaatje gehad, ongeveer 10 jaar geleden. Ondanks dat ik toen een baan had waarbij ik behoorlijk wat beweging had, en ik vanuit het station naar mijn werk liep en ook terug; ik kwam met geen mogelijkheid aan die 10.000 stappen. Elke dag probeerde ik op allerlei slinkse wijzen aan meer stappen te komen, bv door te gaan winkelen in de pauze of door met een omweg naar het station te lopen. Helaas. Ik haalde die 10.000 niet.



Dat kwam voornamelijk omdat ik toen nog niet wist dat bv 1 minuut fietsen, zwemmen of yoga om te zetten is in....jawel; stappen! Let op:

1 minuut:
fietsen staat gelijk aan 200 stappen (hééé dat tikt lekker aan!)
zwemmen staat gelijk aan 174 stappen
yoga/pilates staat voor 100 stappen.
En dan ook maar meteen voor het lopen zelf:
1 minuut stevig doorlopen (5 km/u) levert 125 stappen

Dat brengt toch een heel ander licht. Ik bedoel, ik fiets elke dag in totaal ongeveer 30 minuten. 30 x 200 stappen is al 6000 stappen! Wauw, dan nog een paar keer naar de koffiezetter op en neer op het werk, nog een paar keer traplopen...Makkie. Toch?


Nou nee. Geen Makkie. Want er staat niet bij hoe hard je fietst, zwemt, yoga't om in 1 minuut die stappen te verdienen. Ha! En misschien vind jij van de glijbaan gaan in het zwembad ook wel horen tot zwemmen? Niet dus. En slenteren over de markt telt natuurlijk ook niet. Oké we gaan er dus een getal bijzetten:
1 minuut
16 km/uur fietsen staat gelijk aan 200 stappen.
flink baantjes zwemmen staat gelijk aan 174 stappen.
achter elkaar yoga of pilates beoefenen stat voor 100 stappen.

Na 1 uur en 1 kwartier stevig doorwandelen heb je het doel van 10.000 stappen bijna bereikt. Tijd maken voor de stappen dus. Ik vind het best een geruststelling...dat fietsen en zwemmen ook tot de 10.000 stappen gerekend kan worden. Santé!

Geen opmerkingen: