dinsdag 27 november 2012

Superfood Broccoli - Pompoentaart

Broccoli is deze maand de groente die centraal staat bij De Appelboom. Het is een supergezonde groente met veel vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Daarom is broccoli ook Superfood. Het smaakt heerlijk bij bloemkool, courgette, paprika, tomaten, worteltjes, en....pompoen! Wij eten zeker 1x per week broccoli en niet alleen omdat het mijn lievelingsgroente is, want mijn man doet de boodschappen (ik alleen als ik ergens erg veel zin in heb) EN hij kookt door de week, dus ik heb er weinig over te zeggen, behalve dan dat het vooral gezonde boodschappen moeten zijn.

Ik had nog een pompoen die deze week opgegeten moest worden (die had ik dus gekocht omdat ik daar erg veel zin in had, maar mijn man weet niet hoe hij een pompoen het beste kan schoonmaken en ook niet hoe hij hem het lekkerste kan bereiden, dus vandaar dat ik bij uitzondering heb gekookt) en ik vond een heerlijk recept van Broccoli met Pompoen op Voedselencyclopedie.nl
Na een paar gezondere aanpassingen hier en daar, kwam ik tot het volgende recept:

Broccoli Pompoentaart voor 4 personen:

Voor het deeg:
250 gr volkoren meel
1/2 tl zout
2 el olijfolie + 1 el voor het invetten
100 ml koud water

Voor de vulling:
1 stronk Superfood Broccoli in roosjes of 350 gr
1 kleine oranje pompoen van ca. 1 kg (schoongeborsteld eventueel met schil,  in stukjes van max. 2x2 cm; als je de pompoen wilt schillen, bekijk dan onderstaand filmpje)
75 gr ongeroosterde, ongezouten cashewnoten
1 bouillonblokje
1 el kerrie
1 el gedroogde koriander
1/2 el kurkuma

Voor de saus:
200 gr cottage cheese light
1 el kerrie
snufje zout

  • Verwarm de oven tot 200  º
  • De ingredienten voor het deeg goed mengen tot een mooie massa. Wals de bal deeg plat met een deegrol en hier de ingevette springvorm van 24 cm mee bekleden (ik had een springvorm van 28 cm gebruikt, maar dat paste nét niet; een springvorm van 24 cm staat  overigens op mijn verlanglijstje). 
  • Het deeg 10-15 minuten in de oven laten staan. Uit de oven halen en de oven even op 100 º zetten.
  • Ondertussen de Broccoli roosjes en de Pompoen ongeveer 10 minuutjes koken met het bouillonblokje. De schil wordt zacht en kun je straks gewoon mee opeten. De pompoen mag niet helemaal gaar worden. 
  • Afgieten en de kruiden erdoor roeren. Wees vooral niet te zuinig met de kruiden. Proef aan het mengsel en voeg eventueel nog wat kruiden toe. 
  • Breek de nootjes in stukjes of hak ze even in de keukenmachine. Doe de nootjes bij de groenten en giet in de springvorm.
  • Klop alle ingredienten van de saus door elkaar met de garde. Verdeel zo goed mogelijk over het groente-noten mengsel. 
  • Zet de oven weer op 200 º en bak 25-30 minuten. Heerlijk met een frisse salade van ijsbergsla, tomaatjes en komkommer. 


Geen opmerkingen: