zaterdag 24 november 2012

Mediteren? Waarom zou ik?


Als je je afvraagt waarom je zou mediteren, dan vraag ik jou: ben jij dan zo ontspannen dat jij dat niet nodig hebt in deze hectische tijden? Voel jouw lichaam eens goed. Waar zitten jouw schouders nu op dit moment; ergens bij je oren? Zijn je bilspieren aangespannen? Hoe voelt jouw maag op dit moment? En hoe voelen jouw enkels en voeten? Hoe zit het met je hoofd? Zit het flink vol met allerlei gedachten? Hoe zien die gedachten eruit; zijn dat positieve opbouwende gedachten over jezelf en anderen of valt dat tegen? 
Met meditatie kun je werkelijke ontspanning in je lichaam en geest bereiken. 

Waarom zou ik willen mediteren?

Om te willen mediteren hoef je echt niet ergens in Tibet in een klooster te gaan zitten. Je hoeft ook geen Boeddhist te zijn, geen oranje kleding te dragen, geen kaal hoofd te hebben, geen wollen-sokken type te zijn en je hoeft ook niet vegetarisch te zijn, al zou dat laatste wel een enorme vooruitgang voor je gezondheid zijn. Een goede reden om te willen mediteren is bijvoorbeeld om meer ontspannen te zijn, je meer in balans te voelen met de alledaagse beslommeringen, je gelukkiger voelen, emotioneel fit te zijn, meer zelfvertrouwen  en zekerder zijn van je zelf. En ook je lichamelijk gezond voelen.

Wat doet meditatie met me?

Meditatie heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid en je geluks beleving. Wanneer je mediteert wordt je dus gelukkiger, gezonder, en kom je tot rust. Je laat stress los en krijgt overzicht in je leven. Stress en een gebrek aan overzicht kunnen oorzaken zijn van overgewicht; veel mensen eten (teveel) uit onrust of ze eten de stress weg.

Door te mediteren breng je rust in je leven en in jezelf, het helpt je te ontspannen en je leert jezelf beter kennen. Je komt als het ware dichter bij je ware aard.  Hoe meer jij er mag zijn zoals je werkelijk bent, en hoe meer je in balans en emotioneel goed in je vel zit, hoe minder behoefte je hebt om te graaien, te snaaien en te eten als je eigenlijk geen honger hebt.

Daarbij heeft meditatie ook een groot aantal andere gezondheids voordelen.  Meditatie verlaagt daadwerkelijk de concentratie stress-hormonen in je lichaam. Je bloeddruk neemt af en je lichaam kalmeert en herstelt zich. Wanneer je stress kunt beheersen wordt je lichaam gezonder omdat je nu eens echt luistert naar je lichaam.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die mediteren aanzienlijk minder vaak naar de dokter gaan dan mensen die niet mediteren.




Hoe kan ik dan het beste gaan zitten of liggen?

Tijdens het mediteren kun je zitten of liggen zoals jij dat prettig vindt.
Het draait bij mediteren om rust en concentratie, en daarom is het belangrijk dat je geen lichamelijke ongemakken hebt tijdens het zitten of liggen. Zorg dat je mediteert in een stille *, niet te lichte omgeving waarin je niet gestoord kan worden. Zet je telefoon en je computer uit.


  • Je kunt in de kleermakerszit op de grond  mediteren. Zorg ervoor dat je je hoofd in lijn met je rug plaatst zodat je ruggengraat recht is. Dit kun je bewerkstelligen door een plat kussentje onder je zitbotjes te plaatsen; je rug voelt  dan hol maar je zit dan automatisch recht. Leg je handen in je schoot, of laat ze steunen op je knieën met de handpalmen naar boven.
  • Liggend mediteren. Zoek een plek om te liggen zoals op de grond of in bed. Leg een lekkere deken over je heen. Ondersteun je hoofd met een kussen. Leg je handen plat uit elkaar met je handpalmen naar boven.
  • Zittend mediteren. Als je om wat voor een reden dan ook niet op de grond kunt zitten of je in slaap valt zodra je je bed raakt, ga dan zitten in een gemakkelijke stoel met je voeten op de grond en ontspan je lichaam.
* Sommige mensen vinden het prettig als ze meditatie muziek op de achtergrond hebben. Dat is prima natuurlijk. Maar niet bij de ademhalings-meditatie, omdat je onbewust je ademhaling gaat aanpassen aan het ritme van de muziek in plaats van in je eigen ritme te blijven.

Mediteer op je ademhaling

Iedereen haalt adem dus iedereen kan het. Haal een paar keer diep adem. Dit werkt zuiverend en geeft extra zuurstof aan je organen. Tijdens het mediteren  concentreer je je op je ademhaling. Wees jezelf bewust van het stromen van de lucht in je longen, en laat de lucht weer los. Verander niets aan je adem, neem het gewoon waar. Doe twee minuutjes niets anders dan dit. Haal weer een paar keer diep adem. Ga dan over op je normale ademhaling. 

Nu komt de kunst: denk aan niets!

Hoe kun je nou aan niets denken? Dat is lastig. Je zult merken dat je, wanneer je mediteert veel gedachten hebt. De kunst van het mediteren is het laten varen van deze gedachten. Laat ze komen en gaan en leg je concentratie bij je ademhaling. Je hoeft niet te oordelen, plannen of  onthouden. 
Bekijk je gedachten en laat je wegvaren met de gedachten stroom in je hoofd. Merk je dat je langzaam wordt meegenomen door je gedachten? Leg dan rustig de focus weer terug op je ademhaling. Uiteindelijk, en met wat oefening, zul je in staat zijn je gedachten te controleren en je hoofd echt leeg te krijgen tijdens het mediteren.


Superdupergeweldiggoedeideën!

Soms als ik aan het mediteren ben, krijg ik de meest waanzinnig goede ideën! Als ik dan probeer door te mediteren, bak ik er meestal niks van, omdat het mij is opgevallen dat ik deze superideën ben vergeten als ik klaar ben met de meditatie.  Door deze ideën loop ik soms opeens zó over van energie, dat ik niet in staat ben om de meditatie af te maken. 
Wat ik dan doe is het volgende:
  • Ik leg een stuk papier naast me met een potlood. Als zo'n supergeweldig idee opkomt, schrijf ik  het in korte bewoordingen op. Zo kan ik het niet vergeten en kan ik me weer daadwerkelijk concentreren op mijn ademhaling door gewoon opnieuw te beginnen.
  • Bovenstaande doe ik overigens ook als me opeens iets te binnen schiet (wat ik al weken aan het vergeten ben dan) voor op het boodschappenlijstje.
  • Ik ga een blokje lopen of fietsen om mijn extra energie kwijt te raken, of ik zet een cd'tje op met swingende muziek en dans het teveel aan energie uit mijn lichaam. Daarna kan ik wél rustig blijven zitten tijdens de meditatie. 

Hoe vaak moet ik mediteren?

Meditatie heeft al een enorm effect wanneer je 5 minuten per dag  mediteert. Je kunt je eigen tijden bepalen door te experimenteren. Mediteer bijvoorbeeld een week lang elke dag 5 minuten met deze ademhalings meditatie. Als dit goed gaat, mediteer je een maand lang 10 minuten en bekijk wat voor effect het op je leven heeft.
Waarschijnlijk voelt het de eerste keer wat vreemd, maar na een aantal meditatie-sessies zul je je er al snel vertrouwd mee voelen.




Is het echt zo simpel? 

Ja, simpel en eenvoudig. 
                         
Met een gigantisch effect!



Er zijn nog meer meditatie oefeningen, maar om te beginnen is deze het meest geschikt. Kijk voor meer eenvoudige meditatie oefeningen in het keuzemenu bij Spiritueel Afslanken.

Geen opmerkingen: