zaterdag 8 november 2014

Chocolate Angel Food Cake

Vorige week heb ik Engelenbezoek gehad. Dat was een prachtige gewaarwording en het heeft heel wat goede dingen gebracht. Als je meer wilt weten over het ontvangen en engelenbezoek, laat me dat dan gerust weten.



Om mijn huwelijk te vieren, dankbaarheid te tonen voor onze drie gezonde dochters, ontzettend blij te zijn met ons nieuwe gezinslid (ons hondje Amor), en voor de harmonie in (al) mijn relaties met anderen, wil ik een Chocolate Angel Food Cake maken.


Het recept kreeg ik van iemand die óók Engelenbezoek heeft gehad. Officieel is het van Rudolph van 24Kitchen. Op Smulweb stond echter een Angelfoodcake die ik gemakkelijker kon aanpassen met iets gezondere ingrediënten. Om het gezonder te laten klinken :-). Ach, genieten moet toch ook af en toe? Daarom, speciaal voor alle Engelen fans ter wereld; een Gezondere Chocolade Angel Food Cake!



Wat heb je hiervoor nodig?

Een voorverwarmde oven op 190 ºC
Een springvorm van 20 cm of een kleine tulband
Een met citroen vetvrij gemaakte (glazen) kom. Het is belangrijk dat deze vetvrij is, anders stijft het eiwit niet!
Een mixer
Een koekepan

Voor de cake:
135 gr witte poedersuiker, gezeefd
2 el cacao, gezeefd
65 gr volkoren bloem
6 eiwitten van vrije uitloop eieren (onderaan staat een filmpje over het makkelijk scheiden van eiwitten)
1 tl vanille extract
een paar druppels citroensap

(Voor de veganistische versie in plaats van eieren: kook 750 ml water met 60 gr lijnzaad in 20 min tot een papje, even zeven en dan 7-8 minuten opkloppen)

Voor de topping:
1 beker zure room
1 el agavesiroop of honing
amandelschaafsel
20 gr 72% chocolade (lees hier waarom 72%; even door scrollen in dat bericht).
1 bakje verse frambozen of ander zacht fruit
kokos (eventueel)

Hoe maak je het?

De cake:
Mix de eiwitten met het citroensap tot luchtige pieken.
Voeg de helft van de suiker toe en mix tot een glanzend, luchtig beslag.
Voeg het vanille extract toe en mix het erdoor.
Meng de andere helft van de poedersuiker met de bloem en de cacao.
Spatel het bloemmengsel voorzichtig door de ewitten.(absoluut niet mixen of hard roeren, want dan klop je de lucht eruit).
Zet ca. 25 minuten in de oven.

Doe het amandelschaafsel in de koekepan en bak eventjes.
Haal de cake uit de oven en laat hem 5 minuutjes afkoelen.

De topping:
Meng de zure room met de agavesiroop en spatel dit mengsel op de cake.
Strooi de amandelen erover en zet de framboosjes erop.
Smelt de chocolade 4x30 seconden in de magnetron (tussendoor roeren!) en sprenkel over de cake.
Strooi eventeel wat kokos over de frambozen.

O heaven....I'm in Heaven...

Liedje I'm in Heaven...
Ik had wel wat hippere liedjes over engelen en de hemel kunnen bedenken natuurlijk...
Maar deze viel mij als eerste in!
 
 
Hoe splits je gemakkelijk eieren - filmpje.

Geen opmerkingen: