zondag 26 oktober 2014

Smeuïge Gezondere Vijgen Cake

De dochter van mijn man is jarig geweest (20 geworden) en vandaag geven we een familiefeestje voor haar. Mijn schoonmoeder heeft een kwarktaart gemaakt, mijn man heeft een fruitvlaai gekocht en ik heb al lekkere 'chcolade crunch dadels en abrikozen' gemaakt (klik hiervoor het recept).

Maar ik wilde nog iets maken. Iets heel gezonds dat lekker smeuïg en ook zoet is.
En toen kwam dit idee in me op; een vijgen cake!



Dit heb je nodig voor dit baksel:

75 gr noten (walnoten, hazelnoten, cashewnoten, etc.) gekneusd in de vijzel/keukenmachine
 175gr  gedroogde vijgen in stukjes
 4 hele gedroogde vijgen
100 gr. volkoren meel
150 gr. volkoren bloem
1 zakje bakpoeder (16gr)
2 tl koekkruiden
1 tl kaneel
mespuntje chili poeder
30 gr geraspte kokos
3 overrijpe bananen (lees hier meer over bananen)
100 ml (soja) yoghurt naturel
120 gr appelmoes
1 el agave siroop of honing
event. 2 gr stevia

Zo maak je het:

Zet de oven op 180 ºC.
Doe alle melen, poeders, kruiden, kokos, notenbij elkaar in een grote kom en meng.
Als je een blender hebt, blend dan vijgen en de rest van de ingrediënten en doe ze in een kom.
Voeg nu het vijgenmengsel bij het meelmengsel en meng goed door elkaar. Het wordt een smeuïge brei. .
Lepel het over in een ingevette bakvorm.
Druk de 4 hele vijgen in het deeg en zet ca. 45 minuten in de oven.

Mjam!

Geen opmerkingen: