vrijdag 30 oktober 2015

De Overgang..... Achter het Behang!

De Overgang. Het is iets wat elke vrouw doormaakt. Of ze nou wel of geen kinderen heeft gekregen. Het lijkt wel de omgekeerde pubertijd. Dit kan voor veel onzekerheden zorgen in het leven van de vrouw. En dan die symptomen! De Overgang....Achter het Behang!

Afgelopen maand heb ik mijn eerste menstruatie gemist sinds mijn elfde- ook rond deze tijd van het jaar, de zwangerschappen niet meegerekend. Dat zijn 35 jaar. Maar na 2 weken trok de volle maan toch wat harder aan mijn hormonen en zorgde ervoor dat ik toch nog ging vloeien.


Van de week kreeg ik een opvlieger op mijn werk. En dat was echt niet leuk. Ik kreeg het heel erg warm, ik gooide mijn sjaal uit, rilde innerlijk en begon spontaan te huilen. Nou ja zeg!
Bezorgde collega's brachten me een glaasje water en toonden begrip. De meesten hebben de leeftijd om ook in de overgang te komen, of zijn het al, dus wat dat betreft zit ik wel gebeiteld.

Maar wat gebeurt er nu eigenlijk precies als je in de overgang bent? En wat kunnen de symptomen allemaal zijn? Dat is iets wat ik erg graag wilde weten, omdat ik nou eenmaal nieuwsgierig van aard ben. En ik wil het ook graag met jullie delen, want delen is helen ☺.

Wat gebeurd er in je lichaam als je in de overgang bent?

Je lichaam stopt met het aanmaken van vrouwelijke hormonen, omdat je nu uit de leeftijd bent dat je op een gezonde manier kinderen kunt krijgen. De natuur regelt dat je menstruatie stopt. Maar helaas niet zonder slag of stoot. 


Serotine
Normaal gesproken haalt je lichaam Serotine uit eiwitten.
Serotonine is een neurotransmitter. Een neurotransmitter is een stofje dat nodig is voor informatie-overdracht tussen zenuwcellen. Serotonine wordt ook wel het 'gelukshormoon' genoemd. Het zorgt ervoor dat je je prettig voelt.

Om serotonine aan te kunnen maken, moet je voldoende tryptofaan binnenkrijgen via je voeding, omdat je dit aminozuur niet zelf kunt aanmaken. Tryptofaan zit in vitamine B3, B6 en magnesium. Dit zit o.a. in kwark, kaas, cottage cheese, vlees, kip, schaal- en schelpdieren, inktvis, ei, banaan, amandelen, (pecan)noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, pruimen, tropisch fruit, sesamzaad, granen, zilvervliesrijst, dadels en linzen.

Door hormoonschommelingen tijdens de overgang kun je last krijgen van de gevolgen van een tekort aan Serotine; verwardheid, vermoeidheid, stemmingswisselingen.

 
 

Lagere basale stofwisseling.
Als je in de overgang bent, krijg je een lagere basale stofwisseling. De basale stofwisseling is de energie die je lichaam gebruikt in een staat van rust, ook wel ruststofwisseling genoemd. Bijvoorbeeld voor ademhalen, of om je hart te laten kloppen. Als je in de overgang bent, heb je daar onder invloed van allerlei hormonen die dan opduiken, minder energie voor nodig. Dat is dan ook de reden waarom veel vrouwen aankomen tijdens de overgang.
Om je stofwisseling te verhogen kun je bepaalde specerijen en kruiden nuttigen zoals kaneel, chili poeder en cayenne peper. Nadeel: daar stimuleer je ook opvliegers mee...


Wat zijn de symptomen van de overgang?

Dat zijn er nogal wat! Bij mij begon het met misselijkheid. Vooral als ik koffie had gedronken. Daarna werd ik steeds vaker s nachts wakker van het zweten. Nog brozere nagels en haaruitval kwamen ook. Vaginale droogheid en geen zin in seks waren de volgende aanwijzingen. Opvliegers was de volgende stap.

En vandaag dus eentje op het werk! Het leek wel alsof daarmee een trukendoos met acute symptomen werd geopend: ik voelde me duizelig, kon me niet meer concentreren, voelde me alsof ik de regie niet meer in handen had, ik kreeg hoofdpijn en pijn op de borst en ik was zo moe dat ik het liefst zou willen gaan slapen.

De symptomen staan niet op volgorde van belangrijkheid en ook niet op volgorde van meest voorkomend, maar op alfabet.

 Symptomen:

 Allergieën
 Angstaanvallen
 Brandende tong
 Broze nagels
 Buikpijn
 Depressie
 Droge huid
 Droge mond
 Duizeligheid
 Elektrische schokken
 Geheugenverlies
 Gewichtstoename
 Gezichtsbeharing (zwaardere)
 Haaruitval
 Hoofdpijn
 Incontinentie
 Klachten spijsvertering
 Klachten tandvlees
 Lichaamsbeharing (zwaardere)
 Misselijkheid
 Moeilijk concentreren
 Nachtelijk zweten
 Onregelmatige hartslag
 Onregelmatige menstruatie
 Obstipatie
 Opgeblazen gevoel
 Opvliegers
 Paniekstoornis
 Pijn in de borst
 Pijnlijke gewrichten
 Prikkelbaarheid
 Slaapstoornissen
 Spierspanning
 Stemmingswisselingen
 Vaginale droogheid
 Verandering lichaamsgeur
 Veranderende stembanden
 Verlies libido
 Vermoeidheid
 Zware borsten

Geestelijke overgang

Geestelijk kan dit ongeveer zo gaan bij veel vrouwen. Misschien is dit nog wel het moeilijkst: 

Hekel aan jezelf; Zo met de dood bezig; Ik maak alles kapot; Wakker liggen; Geweldig gespannen; Onbestendig gevoel; Er komt niks uit mijn handen; Ik ken mezelf niet meer; Doemdenken; Kan nergens van genieten; Geen grip op mezelf; Help, ik word langzaam gek!; Geestelijk aan mijn eind; Down en huilerig; Extreem veel slapen; Gevoel van dreiging; Ik lijk wel een vulkaan; Angst voor de dood, Boos en lichtgeraakt; Ik word zo moe van mezelf; Gevoel krankzinnig te worden!; Help, heel angstig en agressief; Ik functioneer niet; Ik voel me zo triest; Onbeschrijflijk rotgevoel; Ik zie het niet meer zitten; Ziek van de zenuwen; Emotionele chaos; Ik voel mezelf een grote NUL; Overal tegenop zien; Doelloosheid, Ik ben mezelf kwijt; Daar ga ik weer de put in, Ik heb het helemaal gehad met mezelf; enz.

Om je een dag later weer Super Woman te voelen!





Meer lezen over de overgang?

Wonderbar-Wunderbar
vergeetachtigheid
Lekkere Smulrepen
hormooncake





 

Geen opmerkingen: