vrijdag 16 oktober 2015

Kanzi Appel.....klinkt mij als Va-Kanzi in de oren!

De Kanzi appel. Sinds 2006 is deze overheerlijke sappige, maar stevige appel geïntroduceerd in Nederland.

O, wat glimt hij mooi in de schappen. Hij ziet er uit om in te bijten. Letterlijk! Zo'n mooie rode blosjes en dan die zachte, zoete, fris-zure smaak... Ah....heerlijk. De Kanzi appel geeft mij een vakantie gevoel. Voor mij een Va-kanzi appel dus ☺.


Als ik in deze appel bijt, en mijn ogen dicht doe, dan waan ik me in verre oorden, bij zon, zee en strand. Ik kan het ruisen van de zee bijna horen, de zilte lucht bijna ruiken, het zand tussen mijn tenen bijna voelen, en ik proef...ik proef een zonnetje in mijn mond...

Uiteraard ga ik niet alleen voor de buitenkant en de smaak van iets. Ik graaf altijd graag wat dieper. Over deze appel heb ik de volgende info gevonden:

* De Kanzi is een kruising tussen de Braeburn en de Gala.
O, de Braeburn...een heerlijke appel met veel smaak en een fraai uiterlijk. Vandaar...

* Hij heeft een mooie rode kleur met crèmekleurig tot wit vruchtvlees.
Ja, dat is wat ons trekt; het oog wil ook wat.

* De Kanzi is een knapperige appel met een zoetzure smaak.
Hmmmm...ja.

* Uit het vuistje opeten als gezond tussendoortje is bij deze appel het lekkerst.
Nou ik vind deze appel ook heerlijk in een salade!

* deze appel is ook geschikt om compote te maken.
Wat? Zonde! Dat doe je toch niet met deze Va-Kanzi appel! Daar gebruik je appels voor die te lang liggen (ze zijn lekker tot 2 weken na aankoop, maar als je ze in de koelkast legt, zijn ze langer houdbaar), of appels die daar uitermate geschikt voor zijn, bv Elstar. Maar niet met deze hemelse rode appeltjes!

Va-Kanzi! Va-Kanzi! Dan voel ik mij een zeemeermin!


 

Geen opmerkingen: