vrijdag 1 augustus 2014

Een Kopje Heet Water Alsjeblieft....

Dat water drinken goed voor ons is, dat is ondertussen alom bekend. Water lest de dorst, zorgt ervoor dat voedingsstoffen getransporteerd kunnen worden in je lichaam, houdt je gezond en is goed om allerlei kwaaltjes en kwalen te verminderen of in ieder geval te voorkomen.
Zelf gebruik ik onderzetters met positieve  teksten of edelsteentjes om het water op te laden met positieve energie. Dit zorgt voor een extra dimensie van de functies van water; je voedt je lichaam met die positieve boodschappen.

Afgelopen week heb ik echter iets nieuws geleerd over water. Er kwam iemand binnen en toen ik vroeg wat ze wilde drinken antwoordde ze: ‘Een kopje heet water alsjeblieft’.  Ik ging ervan uit dat ze haar eigen thee bij zich had, en dat opperde ik ook. ‘Nee hoor’, zei ze ‘ik drink het zonder thee. Gewoon heet water. Dat is gezond’.





Nieuwsgierig als ik ben ging ik op zoek naar informatie over het drinken van heet water. Het blijkt dat dit een geweldige manier is om je lichaam te zuiveren van afvalstoffen. Dat las ik op allerlei sites over de Ayurvedische Voedingsleer. 

Op www.ayurveda.nl vond ik het volgende:

Door het koken wordt het water verrijkt met energie en krijgt het een kwaliteit die in de ayurveda sukshma (= doordringend) wordt genoemd, die het mogelijk maakt om de fijne lichaamskanalen te reinigen doordat het water dieper in de fysiologie doordringt.
Regelmatig warm water drinken is een eenvoudige ayurvedische aanbeveling. Het tien minuten gekookte warme water stimuleert meteen agni, zodat de voeding tijdens de maaltijd beter kan worden verwerkt en opgenomen. Als het warme water tussen de maaltijden wordt gedronken, kan het bovendien de uitscheiding van in water oplosbare toxinen uit de dhatu’s (lichaamsweefsels) effectief ondersteunen.
Helemaal enthousiast geworden ben ook ik begonnen met het koken van water (gewoon in de waterkoker) en drinken van kopjes warm water.  Warm water wel te verstaan, want heet blijkt dan weer niet zo heel goed voor je te zijn. Met warm wordt bedoeld alles boven kamertemperatuur (18 graden C) tot aan de temperatuur dat je niet meer hoeft te blazen om te kunnen drinken. Drink in het begin 1 kopje per dag. Na een paar dagen kun je het opbouwen en later zelfs drinken in plaats van koffie of gewone thee.

Een schijfje citroen erbij zorgt voor extra vitamine C, het werkt vetafdrijvend en het geeft smaak aan je warme water. Let op dat je dit niet bij elk glaasje doet, want teveel is niet goed voor je maag.

De volgende keer als ik ergens iets ga drinken zal ik zeggen: een kopje warm water alsjeblieft! Met een schijfje citroen.
Licht en liefde,


Vivian Dassen

Geen opmerkingen: