zondag 24 augustus 2014

Wij Gaan Weer Naar School!

 
De scholen beginnen hier in het zuiden morgen weer. Altijd een spannend moment voor je kids; bij wie kom ik in de klas? Kom ik weer bij mijn vriendje of vriendinnetje? Naast wie kom ik te zitten? Mag ik mijn plek zelf uitkiezen? Zou de juf leuk zijn?

 
Maar vergeet de pubers niet! Ze lijken zo groot en alles zo goed zelf te weten, maar ook in hun hoofden kan van alles rondspoken; heb ik wel de juiste kleding aan op de eerste schooldag? Lijk ik dik in deze broek? Hoeveel huiswerk ga ik krijgen? Heb ik het goede kaftpapier of sta ik straks hopeloos voor gek? Hopelijk is mijn mentor leuk. Bij wie kom ik in de klas? Wat als ik nou niks snap van Scheikunde en ze me uitlachen? Pfff....ik wil afvallen en het lukt maar niet; geef me een stuk chocola! Hopelijk hoef ik niet zo'n stomme boterhamtrommel mee naar school; ze lachen me vast uit... Gezond eten is niet cool, zeiden ze vorig jaar; moet ik die appel dan maar wegmoffelen en maar beter een snack kopen?



Met andere woorden: je kinderen hebben je hard nodig!

Wat kun je doen als ouder?
* geef je kind zelfvertrouwen door te luisteren en daarna iets positiefs over je kind te zeggen. Laat de meiden het filmpje zien van Dove (hieronder); zelfs het meisje in het magazine lijkt niet op het meisje in het magazine!

* je kind ervan bewust maken dat ELK kind deze twijfels heeft, ook als dat niet zo lijkt.
* help je kind met uitzoeken met kleding als het het moeilijk vind om te combineren, en leg het als het even kan 's avonds al klaar. Voor sommige kids is dat een hele opgave; ze weten vaak 's morgens pas welke kleur of welk model ze die dag nodig hebben. Het is dus belangrijk dat je luistert naar wat je kind - al dan niet hardop - zegt. Blijf positief tijdens het uitzoeken en vooral: kraak hun kledingsmaak niet af! Zelf stimuleer ik mijn kids om een eigen smaak te ontwikkelen en aan te trekken wat ze leuk vinden.
* door elke ochtend samen de tijd te nemen voor een gezond ontbijt. Ontbijten is belangrijk om de spijsvertering en stofwisseling op gang te brengen. Deze twee ongelofelijk ingewikkelde systemen in ons lichaam zorgen voor aanvoer van energie naar onder andere de hersenen. Wel zo handig om te kunnen denken! ;-) Een gezond ontbijt is bv volkoren brood met gezond beleg en een stuk fruit. Of muesli, fruit en (soja)melk; ook heel goed én lekker! Klik hier voor een zelfmaakrecept van gezonde cruesli.
volkoren brood
* door een gezonde lunch samen te stellen in overleg met je kind en ook gezonde tussendoortjes mee te geven. Voor pubers is dit moeilijker, omdat je niet weet wat er gebeurd met de boterhammen en de tussendoortjes. Voor hetzelfde geld mikken ze hun brood in de vuilnisbak en kopen ze snacks.
Probeer hier afspraken over te maken en maak duidelijk dat ze de gezonde voedingsstoffen nodig hebben om mooi te blijven (belangrijk voor meiden) en fit en sterk te blijven/worden (belangrijk voor knullen). Lunchen met volkoren brood, gezond beleg, een stuk fruit en wat rauwkost is een prima maaltijd.
Als tussendoortje is een stuk fruit, een lekkere volkoren boterham met beleg, snoepgroenten en al het lekkers op de receptenpagina een gezonde keuze. Vanmorgen heb ik kruidkoek gemaakt in de vorm van muffins. Minstens zo lekker en veel gezonder!


* Kook 's avonds zo veel mogelijk met verse groenten.  Zet minimaal 2x vette vis op het weekmenu; dit bevat omega vetzuren die goed zijn voor je hersenen, maar ook voor het behoud van o.a. een mooie huid. Vette vissoorten zijn:

Wil je na het lezen van dit bericht meer informatie over gezond eten voor kids en pubers? Of wil je weten wat en hoeveel je kind nou eigenlijk het beste kan eten om gezond te blijven?  Reageer dan gerust op dit bericht of stuur een email naar: de-appelboom@hotmail.nl  We kunnen dan naar wens een afspraak plannen - persoonlijk of online - om een en ander voor jou en je kind op een rij te zetten. 

Gezonde groetjes,
De Appelboom - Aandacht voor Voeding


Geen opmerkingen: