woensdag 14 november 2012

Luxe Banaanbrood met Chocolaaaa!

Mijn hubbie is jarig geweest gisteren en ik was maandag dan ook tot half twaalf 's avonds in de weer om iets bijzonders te maken als verjaardagsontbijt. Het moest lekker zijn, maar ook gezond natuurlijk. Vooral niet alledaags en zeker niet hap-slik-weg. Ik hou ervan als ik echt moet kauwen en er minstens twee uur mee vooruit kan zonder om te komen van de honger.

Bij De Bakparade vond ik een heerlijk recept:  Chocolade Restjes Banaanbrood. Dit is hét ultieme brood! Neem maar eens een kijkje op de site van Inge.Dit recept heb ik een beetje aangepast zodat ik het - als gewichtsconsulente - kan aanraden als brood dat bij uitzondering gegeten kan worden zonder dat je meteen aankomt van al dat lekkers.

Met volkoren tarwemeel in plaats van bloem, wat havermout erbij, minder suiker en chocola,  en wat meer appelmoes kwam het tot een zeer bevredigend, lekker, vast ontbijtbrood dat voldeed aan al mijn eisen (ik weet het; soms ben ik erg moeilijk). Mijn sweetheart werd 44 jaar en dus hebben de kids en ik er dinsdagochtend 11 kaarsjes opgezet en gezegd dat hij maar moest doen alsof het er 44 waren...

Dit heb je nodig:
·                     165 g tarwe bloem     
·                     30 g havermout            
·                     1/2 tl bakpoeder       
·                     snuf zout 
·                    lijnzaad 10 g            
·                     2 bananen, geprakt  
·                     6 el appelmoes          
·                     20 g bruine suiker    
·                     2 g stevia                  
·                     2 el (30 g) restjes pure chocolade, fijngehakt
·                    1 el cacaopoeder         
        
Zo maak je het:
1. Verwarm de oven voor op 175 graden en bedek de bodem van een kleine springvorm met bakpapier.
2. Meng het meel, de havermout, bakpoeder, zout en lijnzaad in een grote kom.
3. Meng de appelmoes, bananen en suiker, stevia en cacao in een andere kom.
4. Roer het appelmoesmengsel door het meel, tot het net gemengd is.
5. Schep de chocoladestukjes erdoor en giet in de springvorm.
6. Bak 50-55 minuten in de oven, totdat de bovenkant goudbruin is en een satéprikker er schoon uitkomt.

Gebruik een springvorm van 20 cm voor een optimaal resultaat.
Goed voor 16 (kleine, maar bevredigende) stukjes van 81 kcal per stuk; evenveel als een gewone snee volkoren of roggebrood, dus je hoeft je niet schuldig te voelen of er minder van te eten. En je kunt er een paar uur zonder honger mee vooruit. Bovendien is ook meteen aan je zoetbehoefte voldaan. Dit brood houden we er dus in voor bijzondere gelegenheden!

Geen opmerkingen: