zaterdag 10 augustus 2013

Tapas....Ensalada Catalana de Garbanzos

Oftewel Catalaanse Kikkererwten Salade.

Deze salade heb ik klaargemaakt voor ons samenzijn met vrienden op het strandje Platja del Raco. Het is een spannend strandje; je kunt er van de rotsen afspringen en heerlijk snorkelen rond de gesteenten die er langs de kust liggen, die vissen en andere zeebewoners herbergen. Voor de kids was het naaktstrandje aan de andere kant van de rots (waar je uit het water moest komen na de sprong) reden tot veel pret en gegiechel.

Ik had van die kleine plastic amuse glaasjes meegenomen en hierin deze peulvruchtensalade geserveerd.  Kikkererwten worden alom gegeten in Spanje, al heb ik in geen enkele winkel humus gezien. Toen ik erom vroeg werd ik heel raar aangekeken. Na de vertaling NL-ES van humus weet ik waarom; humus betekent: 'aarde met veel oude plantenresten, waardoor nieuwe planten er goed groeien'. Tijdens het verblijf dacht ik dat deze peulvruchten in Spanje dus blijkbaar alleen in zijn geheel worden gegeten, of ik heb de Spaanse benaming van humus gewoonweg niet begrepen. Nu ik thuis ben en weer over een computer (en dus ook vertalingen) beschik, denk ik het laatste.

Onderaan een swingend nummer van Gloria Estefan; Oye mi Canto! (Hear my Voice!)





Ensalada Catalana de Garbanzos

Dit heb je ervoor nodig:

3 el olijfolie
1 rode ui, in ringen
2 t knoflook, gehakt
400 gr kikkererwten uit blik, uitgelekt, maar bewaar het vocht
1 kleine tomaat, fijngehakt (er bestaan tig verschillende soorten tomaten, die allemaal zoveel lekkerder smaken in Spanje dan hier; koop ze dan wel super vers bij de boeren die met kraampjes langs de wegen staan)
2 el (langwerpige, zonder donkere punt) pijnboompitten, geroosterd in een droge koekenpan (lees hier waarom)
grof gemalen peper
2 laurierblaadjes

Zo maak je het:

Verhit de olijfolie in een koekenpan en voeg ui, knoflook en de laurierblaadjes toe. Bak 5 minuutjes op laat vuur, tot het zacht maar niet bruin is.
Roer de pijnboompitten erdoor en ook de kikkererwten.
Warm alles goed zodat de smaken zich goed kunnen vermengen. Voeg eventueel een aantal el vocht van de kikkererwten toe, zodat het niet te droog wordt.
Haal de laurierblaadjes eruit en bestrooi met de peper en de fijngehakte tomaat.

Dit gerecht kun je heel heet serveren, maar ook lauw of zelfs op kamertemperatuur. Echter nooit vanuit de koelkast.

Comida Sana y
Comer con Gusto!

(Gezond eten en
Smikkelen!)






Geen opmerkingen: