woensdag 10 december 2014

Lekkere Feestelijke Zelfgemaakte Saus voor Groenten, Vis en Vlees(vervangers)

Deze saus is iets wat toevallig in mijn keuken ontstond afgelopen zaterdag.
We gingen steengrillen met onze drie dochters en tijdens de voorbereidingen zag ik alleen maar ongezonde sausjes op tafel staan. Dat kon ik niet verkroppen!

Ik dook de koelkast in en vond een paar worteltjes die al wit begonnen te kleuren; kleine kans dat iemand die nog ging opeten. In de fruitschaal vond ik een Sharonvrucht die al zacht begon te worden. En op het aanrecht stond nog een bakje Snoeptomaatjes waar bijna niemand van had gesnoept.



Goed. Als we het niet uit het vuistje eten, dan maar in een saus.

Creatieve antenne? Check! Alles klein gehakt in de keukenmachine? Check! Pan op het vuur? Check! Lepeltje olijfolie in de pan? Check! Basilicum in de aanslag? Check! Zeezout bij de hand? Check! Andere kruiden en specerijen? Check!

Doe alles in de pan en roer af en toe door. Voeg kruiden, specerijen, zout en peper naar smaak toe. Na ongeveer een kwartiertje heb je een heerlijke saus vol smaak, vitamientjes en een feestelijk uitstraling. Heel gezond, zonder conserveringsmiddelen, geur-, kleur-, of smaakstoffen, zonder E-nummers. Alleen maar gemaakt van verse ingrediënten.

Deze smaakt werkelijk bij alles en kan ook heel goed gebruikt worden als basissaus voor spaghetti, of als saus voor tussen de lasagnebladen in de oven.

Als je graag vis eet, kies dan voor bevroren vis (deze is het verste, geloof me), leg deze in een ovenschaal, doe de klein gehakte (rauwe) ingrediënten erover en zet ongeveer 20-25 minuten in de oven. Zalig!

Maar als dipsaus voor bijvoorbeeld rauwkost is deze saus ook zeer geschikt.

Zo'n saus kun je natuurlijk ook maken met groene ingrediënten. Kies dan bv voor courgette, bleekselderij, knoflook en groene paprika. Heerlijk! En ik kan het weten... ;-).




Geen opmerkingen: