zaterdag 28 februari 2015

Dutch Hummus

Traditionele Hummus wordt gemaakt van kikkererwten. Met citroensap en allerlei kruiden wordt het fijn gepureerd en is het een gezond broodbeleg en een lekker hartig hapje op bijvoorbeeld een stukje volkoren stokbrood. Klik hier voor het recept!

Vanmiddag had ik zin in allerlei lekkere, gezondere hapjes, gezellig met het gezin en het Spaanse servies waar ik zo blij mee ben, omdat het me laat denken aan warme stranden, zon en zee.

Ik maakte tonijnsalade, eiersalade, gekookte eitjes, gemarineerde feta met olijven en...hummus. Helaas had ik geen kikkererwten in huis. Ik ging de voorraadkast inspecteren en vond wel bruine bonen. Dan maar hummus van bruine bonen. Wat mais erbij, wat gedroogde tomaatjes en kruiden en...klaar. Het smaakte heerlijk en ik noem het Dutch Hummus! :-)

Lekker...tapas!

Gehalveerde vrije uitloop eitjes op mijn Spaanse Ei schotel!

Dutch Hummus... ☺




Dit heb je nodig:
1 blik bruine bonen (werkende moeder hè...dan weet je het wel met peulvruchten; gewoon lekker uit blik!)
1 blikje mais
2 tl. ketoembar (koriander)
2 tl kummel (karwijzaad)
1 tl djinten (komijnzaad)
mespuntje chili
3 gedroogde tomaatjes
zout
peper

Een vijzel is een goede manier om kruiden en specerijen fijn te malen.


Zo maak je het:
Was de bruine bonen en de mais in een vergiet onder de kraan.
Doe in een kom en voeg de specerijen toe. Proef en voeg eventueel extra toe naar smaak.
Snij de gedroogde tomaatjes in stukjes en voeg toe
Doe er zout en peper bij en roer goed.
Zet nu de staafmixer in de kom en pureer alles voor ongeveer 5 minuten. Alles moet echt heel fijn zijn.
Zalig!

Licht en liefde,
Vivian

Geen opmerkingen: