maandag 11 maart 2013

Een Ochtendsportmens

In de Santé van deze maand las ik dat sporten voor het ontbijt goed is voor de vetverbranding. Aangezien ik niet zomaar alles wat in magazines staat voor waar aanneem, ging ik op virtueel onderzoek uit. Op Leerwiki.nl kwam ik diverse pagina’s tegen waarin deze stelling werd bevestigd. Gisteravond voordat ik mijn ogen dicht deed, nam ik me voor om vandaag vóór het ontbijt te gaan bewegen. Ik zette de wekker om 6.15u en stapte vanmorgen zelfs kwiek uit bed. Helemaal klaar voor het intermezzo met…eh…mijn joggingpak.


 Nu moeten jullie weten dat ik een gruwelijke hekel heb aan sportscholen,  aerobic-klasjes en andere sportiviteiten waarbij anderen me kunnen zien hupsen, ploeteren, zweten en afzien. Ook hardlopen of joggen is niet voor mij weggelegd; ook niet op een loopband ergens in een hutje op de hei. Niet dat ik me schaam voor de muizen aldaar, maar mijn lichaam is er gewoonweg niet voor gebouwd. Ik krijg onherroepelijk last van mijn knieën, mijn scheenbenen en mijn enkels. Nee, mijn lichaam en geest geven de voorkeur aan….


….sporten op de Wii. Echt waar. Met Wii Sport sta ik te hoelahoepen op het  balance-board. Het is geen gezicht, maar ik vind het ontzettend leuk om te doen. Dat weet ik omdat ik mezelf regelmatig betrap op een smile van oor tot oor. Yoga is ook één van mijn favorieten trouwens; heerlijke rek en strek oefeningen als warming-up. Ook dansen op Just Dance 3 vind ik heerlijk trouwens. Lekker swingen, meebrullen en ondertussen werken aan mijn conditie. Ik heb namelijk een knop gevonden waaronder de zogenaamde ‘sweat’nummers zijn samengevoegd. Deze muzieknummers zijn alle genomineerd met maar liefs 3 druppels! Even voor de onwetenden onder ons: 3 druppels is het hoogste aantal druppels dat je kunt krijgen bij deze Wii spellen en als je hierop danst zoals het poppetje op je tv dan ga je dus behoorlijk zweten.  

Maar let op! Alleen als je minstens 5 van deze nummers achterelkaar danst, en dat 3 keer in de week, voldoe je aan de fitheidnorm. De fitheidnorm is namelijk 3x per week minimaal 20 minuten zodanig bewegen dat je hartslag versneld en je echt gaat transpireren.  Aangezien ik dagelijks naar mijn werk fiets, de trap neem in plaats van de lift, met de fiets of te voet boodschappen doe,  de bieb bezoek, en naar de stad ga, beweeg ik minimaal 30 minuten per dag en hoef ik dus alleen nog maar 3 keer per week te dansen op de Wii om aan de fitheidnorm te voldoen.
Vandaag was de aftrap. En het viel me reuze mee als beginnend Ochtendsportmens. Ook het vroeg opstaan trouwens ;-) Woensdag en vrijdag nog en dan zit week 1 erop.  
Wish me luck!






Geen opmerkingen: