dinsdag 12 maart 2013

Bananencake... met Spelt!

Afgelopen zaterdag zijn we met onze jongste, leergierige dochter naar het Thermenmuseum geweest in Heerlen. Een opgegraven Romeins badhuis is daar de hoofdattractie. Door reconstructie tekeningen en afbeeldingen zie je het zo voor je. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit. De Romeinen waren, naast het bouwen van badhuizen, erg goed in wegen bouwen, in viaducten aanleggen, in verwarmde vloeren maken en in pottenbakken.

Op een gegeven moment kwamen we bij het onderdeel ‘voedsel’. Dat was mijn afdeling!
Maar onze Roadrunner was me voor en ze ging meteen aan de slag om meel te maken tussen malende stenen.


We keken er rond en daar werd ik verrast door de volgende tekst:

















De Romeinen aten dus ook al Spelt; dat wist ik toen nog niet. Het was voor mij een openbaring, omdat ik dacht dat Spelt 'nieuwetijdsvoeding' was. Nu ik er een blog over heb gemaakt, is me duidelijk dat Spelt al bijna 10.000 jaar gegeten wordt!



Zoals gezegd waren de Romeinen ook goede pottenbakkers. In een gebakken brede pot en een stuk been (heup van iets of iemand) werd de kaft oorspronkelijk van de spelt ontdaan:



En dan krijg je dus Speltmeel. 


Wat kun je allemaal met Speltmeel? Nou, brood maken, maar ook pasta, koekjes, deeg voor zelfgemaakte pizza (met veel groenten, mjam!) en.....gezondere Bananencake! 


Nodig:

70 gr appelmoes
1 eetlepel honing
1 el lijnzaad met 3 el heet water
170 gr speltmeel, gezeefd
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel koekkruiden
4 eetlepels (soja)melk
3 grote bananen


ZO MAAK JE HET:

Zet de oven op 175ºC.
Doe het lijnzaad in een bakje met de el heet water en laat even staan.
Meng in een blender de bananen, de appelmoes, de (soja)melk en de honing.
Roer het lijnzaad hierdoor.  
Doe het meel, de bakpoeder en koekkruiden in een kom en meng even.
Voeg nu de natte ingrediënten toe aan het spelt-mengsel.
Bekleed een kleine bakvorm met bakpapier. Giet het deeg erin en bak 40-45 minuten.
Laat 10 minuten afkoelen in de vorm voordat je de cake op een rooster verder helemaal (!) laat afkoelen.

Voor 8-10 porties.

Deze cake bevat best veel kcal (120-145 / 10-8 stuks), eigenlijk hetzelfde als een gewone cake. Maar….met veel gezondere ingrediënten en geen dierlijke producten! Je krijgt met deze heerlijkheid gezondere voedingsstoffen binnen en daarnaast minder suiker, geen verzadigde vetten en ook geen dierlijke eiwitten.  Dit zul je echt niet vinden in een gewone cake! En deze cake is veeeel lekkerderder :-)

Aangepast van Allrecipes.nl

Geen opmerkingen: