vrijdag 1 maart 2013

1 maart: Nationale Complimentendag

De kracht van een compliment

Ja, ik weet het; het is al 2 maart, maar de Nationale Complimentendag is me erbij ingeschoten gister. Bij deze wil ik deze positieve dag toch nog even onder de aandacht brengen.


Er wordt in mijn ogen in het algemeen veel te veel gezeurd en te weinig gecomplimenteerd.
Het valt me daarnaast op dat er veel mensen zijn die het moeilijk vinden om een complimentje te maken. Maar nog meer mensen vinden het moeilijk om een complimentje te ontvangen!

De pinguin in het filmpje wil de ander een schouderklopje geven, maar kijk wat er gebeurd :-)









Complimenteren gaat dus niet iedereen altijd even gemakkelijk af. En dat is jammer, want wat is nou heerlijker dan een complimentje te krijgen over iets wat belangrijk is voor je, bv je uiterlijk, je werk, je haar, je kinderen, je hobby, de koekjes die je hebt gemaakt, je werkstuk, je manier van complimentjes geven...





Wat doet een compliment met je?

Hoe vind jij het om een compliment te krijgen? Als ik kijk naar mezelf voelt het als een stukje zelfvertrouwen en trots. Blij dat ik gezien wordt en dat mensen me waarderen voor wat ik doe. Eigenlijk vind ik het wel fijn om een compliment te ontvangen. Het doet me goed en het geeft me energie. Met die energie, groei ik. En als ik groei gaat het goed met me.
Als het goed met me gaat, ben ik gelukkig en als ik gelukkig ben, voel ik vrede in mezelf. En als ik vrede in mezelf voel, heb ik geen behoefte aan extra eten of snoep. Dan is er alleen...rust. Innerlijke rust.

Een compliment zorgt er dus voor dat ik gemakkelijk de snoeppot op het werk kan omzeilen, 's avonds geen behoefte heb aan chips of chocola en dus eigenlijk heel erg positief met mezelf en mijn eetpatroon omga. Wéken kan ik erop teren, echt waar.

Het gekke is dat de mensen die het meeste klagen dat ze 'nooit eens een complimentje krijgen', net die mensen zijn die een compliment heel moeilijk kunnen ontvangen. Als ze iemand een complimentje horen maken, kunnen ze daar ook moeilijk mee om gaan; het wordt meteen bestempeld als 'geslijm'. Wie haalt het dan nog in zijn of haar hoofd om deze persoon een complimentje te maken? Niemand toch?
En zie daar: de cirkel is rond. Er wordt alleen nog maar gezeurd. Want dat mag wel.

Wat doet een compliment met jou? Voel jij dit hetzelfde als ik of ervaar jij het anders? Kun je een compliment geven op een fijne manier? Hieronder een aantal tips. 


Een compliment geven:

Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat een compliment persoonlijk en oprecht is. Volg de succes tips, dan kan het eigenlijk niet mis gaan!
  1. Praat, schrijf of sms altijd in de 'ik vorm'. Daarmee geef je aan dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ander is. Voorbeeld: 'Ik wil je graag even laten weten dat ik het heel bijzonder vind hoe jij ...
  2. Complimenteer iemand persoonlijk. Een algemeen compliment aan een groep is goed bedoeld, maar komt bij niemand persoonlijk aan.
  3. Maak datgene wat je zo bijzonder vindt concreet. Dus niet 'omdat je zo'n goede vriend/in bent', maar leg uit wat het is dat deze persoon tot een goede vriend/in maakt. Voorbeeld: Ik vind het geweldig dat je altijd voor me klaarstaat als ik je nodig heb. Dat is voor mij echte vriendschap!
  4. Doe het op een manier die bij jou past. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om het te zeggen; schrijf het dan op.
  5. Doe het op een manier die bij de ander past. Vind iemand het leuk om in de belangstelling te staan; geeft het compliment dan waar anderen bij zijn. Heeft iemand daar juist een hekel aan; doe het dan onder vier ogen.




Compliment in ontvangst nemen?

Moeilijk? Nee hoor! Gewoon oprecht 'dank je wel!' zeggen. Niets meer! Ja, je mag er stralend bij glimlachen natuurlijk. Ga je dus vooral niet 'verontschuldigen' met uitspraken als 'joh dat is toch gewoon' of 'dat was een uitverkoopje hoor'. Daarmee haal je namelijk het goed bedoelde compliment van de ander onderuit.

De kans dat iemand dan nog eens een complimentje aan je maakt, is dan natuurlijk al een stuk kleiner. En dat zou toch jammer zijn!








Dusss.....

....complimenteer je man, je moeder, je dochter, je zoon, je schoonmoeder, je collega, je sportmaatje, de verkoopster, de man die de poep van zijn hond opruimt.... Strooi ze in het rond en geef een klein beetje geluk aan je medemens. Dat hoeft overigens niet alleen op nationale complimentendag! Ontvang complimenten van je medemens met een glimlach en een dank-je-wel.

Zo, nu ziet de wereld er alweer een stuk vriendelijker uit.




Zij (zeurt): I'm old, fat and wrinkled, I urguntly need immediately a compliment.
Hij (complimenteert): You have a very good sense of observation!

Geen opmerkingen: