woensdag 5 december 2012

Ik wou dat ik een poetsvrouw had...



Ik wou dat ik een poetsvrouw had. Echt. Het huishouden is niet mijn hobby. Veel liever doe ik knutselen met de kids, bloggen, schilderen en mensen advies geven over gezonde voeding. Bij mij kun je niet van de grond eten. En dat hoeft ook niet, want ik heb een tafel met 4 stoelen waar je toch veel comfortabeler zit dan op de grond, niet? En ik heb een servies :-) .
Maar met de feestdagen in het vooruitzicht, vind ik het toch prettig als de woonkamer er gezellig uitziet. Ik wou dat het me lukte om het een keer te krijgen zoals in een magazine. Alles zo mooi zen… (al vraag ik me af waar ze hun spullen laten, maar à la). Voor mij is het in ieder geval een onhaalbare situatie, want ik ben chaotisch. Overal hangt wat, staat wat, ligt wat. Dat hoort nou eenmaal bij een creatief brein zullen we maar zeggen. Maar…voor de feestdagen doe ik mijn best.


Vanmorgen heb ik met flinke tegenzin de keukenvloer eens goed onderhanden genomen. Alles eens lekker gesopt en ook de hoekjes zijn superschoon!
Dit alles heeft één groot voordeel gehad: Ik heb me toch een hoop calorieën verbrand! Kijk maar eens in onderstaande tabel wat je allemaal verbrand door het huishouden te doen *:

Huishouden
 kcal/kg/uur

 Afwassen
 2,3
 Auto wassen
 4,5
 Band plakken
 3
 Boodschappen doen
 2,2
 Eten koken
 2,5
 Gras maaien
 5,5
 Kamer opruimen
 2,5
 Stofzuigen
 2,5
 Strijken
 2,3
 Tafeldekken, afruimen
 2,5
 Tuinieren
 5
 Wassen
 2


* Het aantal kcal is per kg lichaamsgewicht per uur. Als je bv 75 kg weegt, doe je het aantal kcal x 75. Dit is de verbranding per 60 minuten. Als je bv 10 minuten ergens mee bezig bent geweest, deel je de uitkomst door 6. Nu weet je wat je ongeveer hebt verbrand.
(dit is een indicatie. Het uiteindelijke resultaat is afhankelijk van meerdere factoren).

En het heeft nog meer voordelen:

  1.     Ik hoef niet naar de sportschool om daar in een ‘strak’ pakje rond te hupsen :-).
  2.     Mijn keuken heeft een bling-bling behandeling ondergaan.
  3.     Ik hoef niet naar de sportschool om daar in een ‘strak’ pakje rond te hupsen
  4.     Ik hoef niet naar de sportschool om daar in een ‘strak’ pakje rond te hupsen
  5.     Als je elke dag 30 minuten iets in het huishouden doet, met de fiets gaat werken of boodschappen doet, wat vaker de trap neemt in plaats van de lift, dan heb je voldaan aan de minimale hoeveelheid beweging om gezond te blijven.


Straks, als ik klaar ben met dit blog, ga ik opruimen beneden en het gezellig maken met kaarsjes en zo. En nog wat gezond-lekkers bakken voor vanmiddag ook. Dat heb ik wel verdiend na al dat gepoets. En als de kids thuis komen van school, heeft Sint de pakjes gebracht voor ons allemaal!



Hieronder nog een overzichtje van meer algemenere beweging:

Algemeen
kcal/kg/uur 
 Eten, drinken
 1,5
 Fietsen (16 km / uur)
 4
 Lezen
 1
 Lopen (binnenshuis)
 2
 Slapen
 0,9
 Staan, rustig
 1,2
 Traplopen
 8
 Wassen, aankleden
 2,5
 Zitten, tv kijken
 1

Geen opmerkingen: