zaterdag 1 december 2012

Feestelijk Gezonder Sinterklaasgebak! En Light Pepernoten!

Vanmiddag komt de Sint bij oma en dat is, naast de zomervakantie, het hoogtepunt van het jaar voor mijn kinds (12 en 8 jaar). De schoen wordt gezet vanaf het moment dat de Sint in het land is, soms wel 4 tegelijk, in de hoop dat ze overal iets inkrijgen, wat dus nooit gebeurd maar ik moet er wel altijd om glimlachen. De schoen zetten gebeurt natuurlijk niet elke dag (meer) en áls er iets de schoen in gaat, dan kies ik voor kleine kadootjes van een euro of zo van bij de Action of Blokker, in plaats van snoep of chocola.



Vorige week ving ik een gesprekje op tussen mijn jongste dochter en mijn moeder dat ik graag met jullie wil delen, al is het maar omdat we er dan samen om kunnen lachen:
Marah: 'Oma, mag ik mijn schoen zetten?'
Oma: 'Je schoen zetten? Maar je zit al in groep 5!'
Marah: 'Oma, ik weet heus wel dat jullie en papa en mama dat doen, hoor, maar als ik dat zég, krijg ik niks meer...'


Feestelijk Gezonder Sinterklaas Gebak

Straks nemen we het volgende gebak mee naar mijn moeder's huis om daar Sinterklaas te vieren met mijn ouders en mijn broertje en zijn vrouw:




Kinderen zijn erg gevoelig voor vormen en voor de manier waarop iets gepresenteerd wordt. Het is erg leuk voor om het beslag in een andere vorm te doen ipv een gewone muffinvorm. Deze libelles vond ik bij Xenos voor een prikje. Ze gelden als 2 muffins.


Dit heb je nodig:

2 bananen
1 el appelstroop
70 gr appelmoes
20 gr avocado
1 el appelstroop opgelost in 1,5 el heet water
3 gr stevia (zoetstof)
3 el gedroogde cranberries
3 el gehakte bananenchips
3 el gehakte noten
1/2 tl bicarbonaat
2 gr bakpoeder
1 el speculaaskruiden
20 gr bruine bastardsuiker
130 gr volkoren meel
50 gr havermout

Zo maak je het:
Zet de oven op 175 º.
Meng alle droge ingredienten in een kom.
Meng de banaan, avocado en de appelmoes in een keukenmachine.
Voeg de appelstroop toe en mix tot een glad beslag.
Voeg het banaan mengsel bij de droge ingredienten en roer tot het goed gemengd is.
Vul 10 muffinvormpjes met het mengsel en zet 20 minuutjes in de oven.
(Ik had 6 gewone muffins en 2 libelles uit dit beslag gekregen).

Dit is veel te lekker als ontbijt of lunch en ik gebruik het dan ook als een overheerlijk, gezonder tussendoortje bij uitzondering, dat meteen voldoet aan mijn zoetbehoefte.

Kcal per portie uitgaande van 10 muffins: 155.

Aangepast uit Light Koken nr. 12 - 2012.

Light Pepernoten!

Pepernoten bevatten ook veel suiker en allerlei toevoegingen. Een gezondere keuze is ze zelf te maken. Een nog gezondere keuze is ze te maken zonder vet!

Dit heb je nodig:
100 gr appelmoes
100 gr bruine basterdsuiker
2 tl koekkruiden
mespuntje zout
250 gr meel naar keuze
2 el bakpoeder
1 tl natriumbicarbonade
4 el (soja)melk

Zo maak je het:
Roer appelmoes, suiker, zout en kruiden tot alles gemengd is.
Voeg het meel toe en de melk en roer tot je een soort van deeg krijgt.
Bestuif je handen met bloem en kneed tot het een vast deeg wordt.
Laat 1-2 uur rusten in de koelkast.
Verwarm de oven op 180 ºC.
Bestuif je handen weer met bloem en vorm kleine balletjes. Bedenk dat de balletjes wel 4x zo groot kunnen worden!
Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Leg de balletjes op een de bakplaat.
Druk de balletjes een beetje plat.
Bak ze ongeveer 10 minuten totdat ze lichtbruin en knapperig zijn. Als je grotere balletjes hebt gemaakt, is de kans groot dat je ze 15 minuten moet bakken voordat ze gaar zijn.

Smakelijk!

Geen opmerkingen: