donderdag 20 december 2012

Over een High Tea en een Gezondere Toetjes voor Kerst


Het is alweer bijna kerst. De donkerste dagen van het jaar en tegelijk de dagen met de meeste lichtjes ter wereld. Vrolijk tinkelen ze in de kerstbomen, voor de ramen en in de kandelaren. Ik verheug me op kerst. Mijn ouders en schoonouders komen eten en dan zitten we met z’n allen om een grote tafel heen. Lekker keuvelen, het jaar doorspreken met al zijn zogenaamde goede en zogenaamde minder goede gebeurtenissen. Kerst is voor mij een tijd van bezinning. Ik maak goede voornemens, krijg goede ideeën voor creatieve uitspattingen en….ik sta niet lang in de keuken (veel kan daaaagen van te voren gemaakt worden).




Wij maken het ons gemakkelijk dit jaar. Als voorgerecht hebben we iedereen om 16u uitgenodigd voor een high tea (of koffie). Ik weet nog niet precies wat ik ga maken, maar ik denk dat het een selectie van onderstaande recepten gaat worden. Het wordt dus geen traditioneel soepje of garnalencocktail, maar heerlijke, gezondere, zoetigheden. Raar? Ja! Heerlijk? Ook ja!

suikervrije-of-niet-chocolade-banaan.koekjes
chocolade-noot-gevulde-vijgen
banaan-tahini-karamel-mueslirepen
1-recept-3-soorten-cupcakes
chocolade-courgette-koekjes
chocolade-crunch-abrikozen




Als hoofdgerecht gaan we steengrillen met veel groenten, zoals champignons, uien, broccoliroosjes, taugé, paprika, courgette en zo, een beetje vlees voor de liefhebbers en wat vis, zoals zalm, tonijn, garnaaltjes voor de partime-vegetariers. Als bijgerecht de Schattige Knoflook Knoop Broodjes (bijgerecht van dit recept).

Als nagerecht heb ik ook een selectie gemaakt waar ik er uiteindelijk 3 of 4 van ga maken. Van deze nagerechten weet ik zeker dat ze meevallen in calorieën, ze smaken hemels en ze zijn beter voor je gezondheid van een regulier toetje van pudding of ijs:

1-ingredient-gezond-of-niet-banaanijs
bokkenpootjes-ijs
gezonde-vegan-banaan-fudge-
speculaas-pindakaas-chocolade-fudge
amandel-vijgen-bonbons
kokos-ijsjes



Deze recepten (en de foto's van het lekkers) komen allemaal van De Bakparade. En nee, ik heb geen aandelen bij De Bakparade en ik sponsor ook niet. Er zijn een aantal zeer goede redenen waarom ik zo vaak kies voor dit receptenblog:

* alles is omgerekend naar Nederlandse hoeveelheden (geen cups, spoons etc)
* de recepten worden heel duidelijk uitgelegd met foto en al (ik ben nogal visueel ingesteld, dus voor mij is dat heel gunstig)
* alle recepten zijn gezonder én lekker tegelijk! (wat wil je nog meer?)
* er worden bijna geen dierlijke producten gebruikt (hier en daar een eitje, maar dat mag de pret niet drukken).

Deze week krijg ik het erg druk met de meditatie voor Moeder Aarde, alle voorbereidingen voor Kerst, kleding kopen voor de kids en nog wat dingetjes. Ik zal wel nog voor het einde van het jaar een paar peulvruchten recepten op het blog erbij zetten, want deze maand staat in het teken van Superfood Peulvruchten.

Ik wens iedereen hele fijne Kerstdagen en als je niet aan Kerst doet: geniet van een paar lekkere vrije dagen!

Liefs,
Vivian







Geen opmerkingen: