donderdag 26 mei 2016

Je gaat naar de cinema en je neemt meeeee.... Deze overheerlijke superlekkere en ook nog gezonde Dadel-Kokos-Noten-en als je wilt ook nog -Chocolade Balletjes!

Oke. Je gaat naar de bioscoop. Als ik denk aan de bios dan denk ik aan popcorn, chips, cola (light) en snoep. Het gaat eigenlijk nergens meer over, want onder het kijken duwen we ons - bewust of onbewust - vol met E-nummers, suiker en andere ongezonde 'voedings'middelen.

Maar om daar nou met een stuk komkommer te gaan zitten... Ik heb het gedaan, echt waar, meerdere malen zelfs, en ik deed alsof het gezellig was en ik dol was op komkommer en geen behoefte had aan zoet, maar eigenlijk wilde ik heel graag graaien in de bak popcorn van mijn buurman....LOL.

Wat kun je nou meenemen op zo'n avondje uit waarbij je niet sociaal hoeft te zijn en alleen maar hoeft te zitten en te kijken? Of juist wel sociaal bent en bv een High Tea organiseert? Ik nodig je daarvoor graag uit op deze pagina.
En ik heb hier ook nog een heerlijk recept voor je om je zoete trek te stillen met gezondere ingrediënten.


Wat heb je nodig:
ca. 20 grote verse dadels van pit ontdaan*
ca. 50 gr rauwe, ongezouten noten
een paar snufjes kokosvlokken
eventueel een stukje 72% chocola (ca. 20 gr)

Hoe maak je deze balletjes:
Doe de dadels in de blender of keukenmachine terwijl je deze laat draaien.
Voeg de noten toe (de machine draait nog steeds).
Nu de kokosvlokken erbij (draait nog).
En als laatste eventueel de chocolade als je in een zondige bui bent.
Laat alles op de hoogste stand draaien totdat het 1 grote bol wordt.
Maak je handen nat en draai balletjes van het 'deeg'.
Doe de balletjes in een bakje en zet minstens 1 uur in de koelkast.
Enjoy that movie!
(Ca. 1 week houdbaar in de koelkast, maar dat lukt je toch niet).

* dit is een voorbeeld van verse dadels (o.a. bij de Plus): het zijn dus niet die kleverige gesuikerde dadels in de witte verpakking met doorzichtige folie. Let op; dadels verhogen je bloedsuikerspiegel.



Gezonde zoete groetjes,
Vivian Dassen
 

Geen opmerkingen: