zaterdag 14 mei 2016

Zalige Geurende Courgette Soep met Selderij

Ik merk dat ik erg in de soepen zit op dit moment. Maar ze zijn dan ook heerlijk van smaak en snel klaar, en je kunt de ingrediënten supergoed variëren naar smaak.
Dit recept komt uit een kookboek, maar ik kan me altijd moeilijk aan een recept houden. De oorzaak daarvan zijn 3 dingen:
1. Ik heb niet alles in huis en kies dus noodgedwongen voor andere ingrediënten.
2. Ik vind het originele recept saai (aardappels in de soep bv...)
3. Creatief koken vind ik, naast schilderen, een van de allerleukste dingen om te doen.
Dus paste ik het recept wat aan hier en daar en dit is het resultaat:


Wat heb je nodig voor 2-3 borden van deze lekkere stevige soep:
1,5  courgette, gewassen en in stukken
250 gr knolselderij* in stukken
1 ui, in stukken
2 teentjes knoflook in stukjes
water
1 tl basilicum
1 tl tijm
2 tl kokosolie
1/2 tl zout of Herbamare
* de rest van de knolselderij kun je gebruiken voor een ander recept, bv Broccoli-Selderij Puree (recept volgt).

Hoe maak je deze zalig geurende soep:
Smelt de kokosolie in een (soep)pan
Voeg de knoflook en de ui toe en bak even aan.
Doe de knolselderij, de courgette, de kruiden en het zout erbij en roer goed door elkaar. Als je Herbamare gebruik, dien je deze pas toe te voegen als de soep klaar is.
Schenk nu zoveel water in de pan tot de groenten net onder staan.
Zet de vlam hoog en breng de groenten aan de kook.
Als de bubbels verschijnen zet je het vuur laag en laat je de boel lekker 20 minuten pruttelen.
Mix alles fijn in de pan met bv de staafmixer en serveer.
Deze soep is heerlijk met deze muffins...

Tip: Als je het niet op krijgt kun je deze soep ook invriezen, maar het is ook 2-3 dagen veilig eetbaar als je de soep bewaart in de koelkast.

 

Geen opmerkingen: