vrijdag 20 mei 2016

Verse Zalige Basis Saus voor Pasta

Deze basissaus is zo heerlijk van smaak dat je je bijna niet kunt voorstellen dat dit maar uit 5 ingrediënten bestaat.

Vroeger aten wij - ik schaam me diep -  pastasaus uit potten. En dan ook nog met vlees en groenten erin. Het is toch niet te geloven dat zo iets dan ook nog jaren houdbaar is. Dat kán toch gewoon niet gezond zijn, als je daarover nadenkt.

Gelukkig kwam er een tijd dat we gezonder gingen eten, zo'n 8 jaar geleden. De pastasauzen die we toen maakten waren half van onszelf, half uit blik; de uien en andere groenten waren vers, de saus was gewoon een blik gepelde tomaten in stukjes en een blikje tomatenpuree. Het was natuurlijk ook hectisch; 2 kleine kinderen, werken, een huishouden en dan ook nog gezond koken. Er wordt nogal wat van je gevraagd op zo'n moment. Mijn man had de taak van kok op zich genomen toen en kookte dat het een lieve lust was.

Sinds enige tijd sta ik zelf weer meer achter het fornuis. Vooral op de dagen dat ik vrij ben; op woensdag en in het weekend. Heerlijk om nieuwe dingen uit te proberen, spannende smaken te combineren en lekker creatief te zijn in de keuken.

Ik maakte vanavond een lekkere rode basis pastasaus voor over de spelt spaghetti. Alles vers. Ik vind het gewoon fijn om te weten wat ik eet en dat het niet bol staat van de suiker, smaakversterkers, E nummers en andere fratsen. Gewoon...verse pastasaus!



Wat heb je nodig voor deze overheerlijke pastasaus van 5 ingrediënten:
* 1 tl kokosolie
* 6 teentjes knoflook (Zes?! Ja, heerlijk toch? Of wat minder als je dit overdreven vind) in stukjes.
* 3 uien, in stukjes gesneden.
* 1,5 kg roma of trostomaten, in stukjes
* 1 el basilicum

Hoe maak je deze zalige, smakelijke basis pastasaus:
Smelt de kokosolie in een pan.
Doe de knoflook erbij en bak een minuutje op een zacht vuurtje.
Voeg de uien toe en bak deze glazig.
Nu gaan de tomaten erbij en breng aan de kook.
Laat dit 15-20 minuutjes sudderen.
Doe alles in een keukenmachine en hak fijn.
Strooi de basilicum erover en....mama mia!

Dit recept is in een half uurtje klaar. Er gaat voor mij niets boven vers voedsel. Heerlijk.
Van deze saus kun je ook extra veel maken, zodat je kunt varieren.
Ingevroren (-18ºC) blijft deze ca. 2 maanden goed.

Gezonde groetjes,
Vivian



 

Geen opmerkingen: