donderdag 16 februari 2017

18-2 Maan in Schorpioen: Bouillabaisse a la Vida



Vandaag staat de Maan tot ca. 20u in Schorpioen. Deze tijd is heel goed om vergeving te schenken, los te laten en daarmee heling en transformatie te bewerkstelligen. Dit wordt meestal universeel getest in een volgend teken (na 20u vanavond) Boogschutter, of in een volgend teken.

Hier hoef je je geen zorgen om te gaan maken. Als je al kijkt naar wie je vergeving zou kunnen schenken en die persoon of het ding in gedachten los laat, ben je al heel goed onderweg. Meestal wordt je dan op de proef gesteld om te kijken of het je is gelukt om te vergeven en los te laten. Dat gebeurd mij tenminste heel vaak: vol overtuiging heb ik mezelf of een ander dan vergeven, of iets of iemand losgelaten, maar een paar dagen later komt dan de test.... Niet zelden heb ik dan het gevoel dat ik ben gezakt. Dat zijn de leermomenten. Maar als ik slaag, dan heb ik het gevoel dat het hele universum met me mee jubelt.


Vandaag zetten we een lekkere Bouillabaisse oftewel Vissoep op het menu. Ik noem het Bouillabaisse a laVida, omdat het een eigen 'brouwsel' is, en Vida is mijn kunstenaarsnaam ☺. Dit is mijn allerlekkerste recept voor een heerlijke vissoep.
http://www.webshop-visbureau.nl/
Wat heb je nodig voor 4 personen:
ca. 1 kg gemengde vis. Denk hierbij aan zalm, forel, tonijn, mosselen, garnalen, scampi's, makreel, etc. Dit kan vers zijn, maar ook vriesvers.
200 gr Roma tomaten of andere geurende tomaten, ontvelt (even onderdompelen in kokend water vergemakkelijkt het ontvellen) en in stukjes gehakt
1 ui in ringen
1 prei in ringen
1 stengel bleekselderij in stukjes gesneden
1 bouquet garni (dit is een bijeengebonden bosje kruiden, vaak bestaande uit Tijm, Rozemarijn, Basilicum, Peterselie, en soms Laurier)
1/2 tl venkelzaad
herbamare en gemalen peper
1 el tomatenpuree (voor de kleur)
3 el gehakte peterselie
schil van 1 sinaasappel in reepjes
mespuntje saffraan, geweekt in 1-2 el heet water
ca. 1 liter water




Hoe maak je dit:
Doe alle stukken vis in een grote pan met het water, behalve de schaal- en schelpdieren, zoals scampi's, garnalen, mosselen, etc.
Breng aan de kook. Laat ca. 15 minuten sudderen.
Zeef de bouillon en bewaar hem.
Verhit de olie in een grote pan bak uien, prei en bleekselderij zacht.
Roer de knoflook, sinaasappelschil, tomatenstukjes, bouquet garni, venkelzaad, saffraandraadjes met het vocht, en de visbouillon erdoor.
Breng aan de kook.
Laat 20-30 minuten sudderen.
Kook de schaal- en schelpdieren nu ca. 7 minuten mee.
Breng op smaak met peper en herbamare.
Verdeel de in het begin gekookte vis over de diepe borden.
Roer de tomatenpuree door de visbouillon en controleer de smaak. Voeg eventueel nog herbamare of peper toe.
Schep de visbouillon nu over de vis en het brood in de borden en bestrooi met de peterselie.


Smakelijk eten,
Vivian Dassen

Geen opmerkingen: